Sunday, June 11, 2006

Konspirasi Zionis-satu pendedahan 1

L’origine des Protocoles
des sages de Sion


« Les secrets d’une manipulation antisémite »

Éric Conan

L’Express du 16/11/1999

© L’Express 1999 - Reproduction interdite sauf pour usage personnel - No reproduction except for personal use only

Terjemahan: Asal-usul Protokol Pendita Zion -- Rahsia-rahsia satu manipulasi antisematik

Insya Allah saya akan menterjemahkan secara runcitan hasil menyelidikan majalah berita mingguan Perancis L'Express keluaran 16 November 1999 yang mendedahkan pembikinan dokumen palsu yang paling meluas dibaca oleh diseluruh dunia.

7 comments:

Puan Ainon Mohd. said...

Tuan Khalid, Bagus pendedahan ini. Ada kaitan dengan buku Henry Fordkah?

Khalid Jaafar said...

Puan Ainon, sabar. Perancis saya masih merangkak. Kena tengok kamus selalu. Namun, besedialah untuk diterperanjatkan.

rastom said...

saya jumpa buku konspirasi zion masa tingkatan satu, punyalah asyik baca dan percaya dalam ragu.

Puan Ainon Mohd. said...

"diterperanjatkan"?

Hahaha.... ini kreativiti morfologi dan kosa kata yang aneh tapi saya suka!

Khalid Jaafar said...

Rastom, kau sungguh mendahului zaman. Aku dah form six baru baca.
Puan Ainon, saya suka juga cipta kosa baru. Harap-harap tidak janggal sangat dan boleh diserapkan dalam korpus kosa kata Melayu.

Unknown said...

kebetulan baru semalam saya mula baca buku Henry Ford yang dah bersawang di rak. Baru sampai ke bab tentang Yahudi dan kota New York.

Saya bersedia untuk diterperanjatkan.. :)

asraary said...

saya rasa pendedahan ini cukup bagus kerana,buku protokol Yahudi,Taurat Samiri dan juga Talmud telah saya baca ketika masih di sekolah menengah.Begitu juga buku oleh Dr.Badawi jika tak silap saya yang merupakan pakar sejarah yahudi di Mesir.Tetapi apa yang Pak Khalid dedahkan ini belum saya jumpa dalam versi Arab lagi.Dan menjadi kejutan dan kekeliruan kepada saya,bahawa adakah selama ini kita tertipu tentang protokol Sahyuniyah ini.